مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
هم‌اکنون نفر با این مجموعه مرتبط هستند.
کتاب راهنما

کتاب راهنما

آنچه پیش رو دارید، کتاب راهنمای پورتال جامع مهدویت است. در این کتاب، مفاهیم، سازه‌ها و شیوه‌های کار در پورتال توضیح داده شده است. همچنین، به سیاست‌ها و شرایط کاربری و نیز پرسش‌ها و مشکلات متداولی که ممکن است در جریان کار با آن پدید آیند، اشاره شده است.
اینجا کجاست؟
مهدویت چیست؟
واقعیت تاریخی ظهور اسلام که‌ با فتح قلوب و سرزمین‌ها همراه شد،‌ در ادامه با ایده امامت توأم گشت و با وجود آنکه در قرن نخست هجری، فضای اجتماعی مسلمین بر محور بحث خلافت پیامبر و استمرار مدنیت نبوی شکل گرفته بود، با گذشت زمان، به‌تدریج افکار عمومی متوجه بحث مهدویت گردید. اگرچه مهدویت وسیع‌ترین و عمیق‌ترین معنای گفتمانی خود را در مکتب اهل‌بیت پیامبر و شیعیان دنبال می‌کرد،‌ جریان‌ها و گروه‌های دیگر اسلامی نیز از این آرمان دست نکشیده و غالباً با رویکرد سیاسی به آن نزدیک می‌شدند. این وضعیت در ضمن تحولات تاریخ امامت ادامه داشت تا اینکه موافق با اخبار پیامبر و معصومین، آخرین امام شیعیان متولد شد و اندک زمانی پس از آن به غیبت رفت. از این زمان به بعد و در نتیجه تلاش عالمان شیعه در تبیین معرفتی و تاریخی وضعیت غیبت ــ مبتنی بر آموزه‌ها و معارف قرآنی و روایی ــ حجم وسیعی از ادبیات دینی درباره نجات‌بخشی که در پایان تاریخ ظهور کرده و آرمان‌های اسلامی را به تمامی محقق خواهد ساخت، به‌وجود آمد.
همچنين این موضوع بیش از آنکه یک مسئله تاریخی به حساب آید، گرایشی فطری محسوب شده که از سرشت کمال‌طلب و حقیقت‌جوی انسان ناشی می‌گردد و انبیای الاهی به‌عنوان مبشران و زمینه‌سازان این ایده به شمار می‌روند. بنابراین، مهدویت عبارت از طرح و بنیانی فکری است که هم‌زمان به منزله یک اصل راهبردی در اندیشه اعتقادی و اجتماعی اسلام مطرح شده و به مانند اصل ایده اسلام، ‌در چارچوب حصارهای قومی،‌ منطقه‌ای و نژادی محدود نمی‌گردد. آموزه مهدویت، ارایه‌دهنده طرح جامع و نظام‌مندی است که ناظر بر جریان کلی خلقت و هدایت و در ادامه تاریخ انبیا و امت‌های پیشین، توسط پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله در قالب دین برای بشر به ارمغان آمده و مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف رسالت خطیر تحقق آن در گستره جهانی را عهده‌دار است.
آموزه مهدویت، در گستره علوم و معارف اسلامی (خصوصاً در رویکرد شیعی) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این ویژگی تنها به حوزه معارف عقلی و تحلیلی مربوط به فهم و تفسیر آموزه‌های اسلامی محدود نمی‌شود و حوزه‌های دانشی تاریخ،‌ جغرافیا، فرهنگ و سیاست را نیز دربرمی‌گیرد و بر این اساس، علاوه بر «ذهنیت» در «عینیت» دیدگاه اسلامی درباره حیات، حضوری جدی دارد.

پورتال به چه معناست؟
این واژه به معنای دروازه [Gateway] است و در کاربرد اطلاع‌رسانی و ارتباطات، به پایگاه‌هایی گفته می‌شود که در بردارنده اطلاعات فراگیر و طبقه‌بندی‌شده در حوزه‌ای خاص بوده و دسترسی مخاطبان به انواع مختلف محتوا درباره آن حوزه را تسهیل می‌بخشند.

پورتال جامع مهدویت چیست؟
شبکه‌ای است که ارتباط میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا درباره موضوع مهدویت و موعودباوری در زبان فارسی را برقرار می‌سازد. این شبکه، به‌عنوان مرجعی تکمیل‌شونده، فعالیت‌های علاقمندان و فعالان موضوع مهدویت را ــ در زمینه تولید، نشر و استفاده از انواع محتوا ــ هماهنگ‌سازی و مدیریت می‌کند و هدف اصلی آن، زمینه‌سازی برای «آموزش عمومی مهدویت» است.
شعار محوری پورتال، «آگاهی، دانایی و همکاری درباره امام موعود» است.

مخاطبان پورتال را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟
در یک سو، تمام علاقمندان به موضوع مهدویت قرار دارند که به عنوان مصرف‌کننده محتوا شناخته می‌شوند و در محیط‌های خانواده، مدرسه، دانشگاه و فضای کسب‌وکار حضور دارند؛ این افراد می‌توانند پرسش‌ها، دغدغه‌ها و نیازهای فرهنگی خود را از طریق پورتال برآورده سازند و از خدمات اطلاع‌رسانی، آموزشی و مهارت‌افزایی آن استفاده کنند.
در سوی دیگر، تمام فعالان و دست‌اندرکاران فضای پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی مرتبط با موضوع مهدویت قرار دارند که به عنوان تولیدکننده محتوا شناخته می‌شوند و در محیط‌های علمی، آموزشی و پژوهشی و مراکز فرهنگی، هنری و انتشاراتی حضور دارند؛ این افراد می‌توانند به پرسش‌ها، دغدغه‌ها و نیازهای فرهنگی مخاطبان خود در پورتال پاسخ دهند و خدمات اطلاع‌رسانی، آموزشی و مهارت‌افزایی خود را ارایه دهند.
پورتال جامع مهدویت، بستری فراهم آورده تا شنوندگان و سخنوران، خوانندگان و نویسندگان، پرسشگران و پاسخگویان، دانش‌پژوهان و پژوهشگران، بیش‌ازپیش یکدیگر را بشناسند تا معارف نورانی و آموزه‌های زندگی‌بخش در میان ذهن‌های یابنده و قلب‌های جوینده جاری شوند.

آیا پورتال تنها یک پایگاه اینترنتی است؟
پورتال، یک زیرساخت ارتباطی برای خدمات فرهنگی است که به طور خاص برای برآورده‌ساختن نیازهای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا در زمینه مهدویت طراحی شده است. این زیرساخت، برپایه ارتباط زبانی مکتوب استوار شده تا بستری برای گردش و بازیابی پیام‌های مبادله‌شده باشد. به‌ این دلیل، پورتال از پیوند دو فناوری مخابراتی شبکه جهانی [INTERNET] و پیام‌کوتاه [SMS] به منظور تحقق اهداف خود بهره می‌برد و هسته آن، در پایگاه اینترنتی مرکزی قابل دسترس در نشانی p.mahdaviat.ir قرار دارد. بدین‌ترتیب، فعالیت پورتال به فضای مجازی محدود نمی‌شود و از آنجا که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا درباره مهدویت، در فضای واقعی قرار دارند، ارتباط میان آنها نیز در واقعیت جریان دارد.
با این وجود، اگرچه پورتال به اجتماع بزرگ اعضای خود متکی است، شبیه به یک شبکه اجتماعی [SOCIAL NETWORK] عمل نمی‌کند و تنها ابزاری برای خدمت‌رسانی به مخاطبان خود فراهم می‌آورد؛ ابزاری که سه ویژگی «‌ارزانی و در دسترس‌بودن»، «امنیت و سهولت استفاده» و «حفظ و بهبود کیفیت» را برای یک ارتباط مستمر فراهم می‌سازد.

پورتال از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
محتوای پورتال را «مطالب»، «پرسش‌ها»، «محصولات»، «برنامه‌ها» و «افراد» مرتبط با موضوع مهدویت، تشکیل می‌دهند. بدین‌ترتیب، سازه‌های اصلی پورتال به ترتیب عبارتند از «اتاق مطالعه» (ویژه انتشار مطالب)، «مخزن پرسش» (ویژه پاسخگویی به سوالات)، «پیشخوان محصول» (ویژه سفارش محصولات)، «تقویم برنامه» (ویژه مشارکت در برنامه‌ها) و «نمایه فعالان» (ویژه ارتباط با افراد فعال) که هر یک از آنها با نشانه ویژه خود به نمایش درآمده و به طور کامل در فصل‌های سوم تا هفتم کتاب راهنما توضیح داده شده‌اند.
همچنین، پورتال از اجتماع مجموعه‌های متعددی شکل گرفته که هر یک از آنها، پایگاه اختصاصی خود را مدیریت می‌کنند. پایگاه اختصاصی هر مجموعه، حداقل سازه‌های «اتاق مطالعه» (برای انتشار اخبار، اعلانات و مطالب مربوط به آن مجموعه) و «نمایه فعالان» (برای معرفی دست‌اندرکاران و فعالان مرتبط با آن مجموعه) را دربرمی‌گیرد. همچنین، ‌متناسب با نیاز و نوع فعالیت یک مجموعه، سازه‌های «مخزن پرسش» (برای پاسخگویی به پرسش‌های مخاطبان)، «پیشخوان محصول» (برای ارایه و سفارش محصولات) و «تقویم برنامه» (برای برگزاری و رسیدگی به برنامه‌ها) در پایگاه اختصاصی آن مجموعه تعریف می‌شوند.‌‌

پورتال متعلق به کیست؟
تمام افرادی که به موضوع امامت و مهدویت علاقه داشته و برای بهره‌مندی بیشتر از امکانات اطلاع‌رسانی، آموزشی و فرهنگی مربوط به این موضوع تمایل دارند، می‌توانند از خدمات پورتال استفاده کنند. همچنین، تمام مجموعه‌هایی که در زمینه امامت و مهدویت فعالیت می‌کنند، می‌توانند با حفظ استقلال هویت و سلیقه فکری و سازمانی خود، به پورتال بپیوندند و با استفاده از خدمات آن، گستره مخاطبان و دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهند. بنابراین، پورتال متعلق به تمام کسانی است که از آن استفاده می‌کنند و در آن نقش‌آفرینی دارند هم‌اکنون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، با توجه به جایگاه، گستره فعالیت و رسالتی که در متن اساسنامه آن موجود است، به تأمین پیش‌نیازهای محتوایی، فنی و اجرایی پورتال می‌پردازد.
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، به عنوان نهادی فرهنگی، غیرانتفاعی و غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری که دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، به‌منظور ترویج و معرفی فرهنگ مهدویت و آشناسازی اقشار جامعه ــ به ویژه نسل جوان ــ با شخصیت امام مهدی علیه‌السلام و تحکیم پایه‌های امامت و ولایت، پس از کسب موافقت مقام‌معظم‌رهبری از سوی حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، در تاریخ 3/9/۱۳۷۹ تأسیس گردید و نسبت به محورهای زیر اقدام می‌نماید:
۱. بازشناسی فرهنگ انتظار و تلاش برای معرفی حضرت مهدی موعود علیه‌السلام و معرفی نایبان خاص و عام ایشان از طریق تبلیغ و پژوهش علمی، تدوین و نشر کتب و نشریات، تولید لوح‌های فشرده و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، خلق آثار فرهنگی، هنری و ادبی و بهره‌وری از سایر زمینه‌های رسانه‌ای و ایجاد ارتباط با موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی و مبادله اطلاعات و خدمات، درباره شناخت حضرت مهدی علیه‌السلام و برگزاری اجلاس‌های پژوهشی، علمی و ادبی پیرامون شناخت شخصیت امام موعود.
۲. پژوهش درباره نظریه «حکومت واحد جهانی» بر اساس کتاب و سنت و عترت رسول خدا و شناخت موانع تقریب مسلمانان و نیز تدوین و نشر نظرات دانشمندان، علما و مفسران شیعه و سنی پیرامون جایگاه حضرت مهدی علیه‌السلام در کتاب و سنت.
۳. پژوهش پیرامون تأثیر اندیشه مهدویت در سایر ادیان و مکاتب و بررسی نهضت‌های فکری، اجتماعی و سیاسی منسوب به این آموزه از طریق برقراری ارتباط با حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی برای برگزاری کلاس‌ها و کرسی‌های امام‌شناسی به‌ویژه شناخت حضرت مهدی علیه‌السلام و هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلی به سوی موضوع مهدویت.
۴. تلاش برای انسجام و ساماندهی ارگان‌ها و افراد فعال در زمینه مهدویت و پاسخگویی به پرسش‌ها وشبهات وارده در ابعاد مختلف وجودی حضرت مهدی علیه‌السلام.
بر اساس آخرین تصمیمات جلسه مورخ 6/08/91 هیئت ‌امنای بنیاد از حضور حجج‌ اسلام محسن قرائتی، دکتر محمود متوسل آرانی، محمدحسن رحیمیان دستجردی، محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، مجتبی کلباسی اشتری، دکتر محمدصابر جعفری و آقایان ‌سیدمحمدعلی امین‌جواهری، سیدمجتبی عراقچی، محسن رفیق‌دوست، محمد لولاچیان، مهندس سیدمحمدرضا آیت‌اللهی، دکتر حسین مظفر، آقای حسن تهرانی، مهندس مهدی نوید ادهم، دکتر سیداحمد زرهانی، دکتر سیدحسن آقایی فیروزآبادی، دکتر عباس شیبانی و دکتر سیدیحیی صفوی همامی تشکیل شده و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ریاست آن را بر عهده دارد.
هیئت مدیره بنیاد نیز متشکل از حجج‌اسلام دکتر محمود متوسل آرانی، مجتبی کلباسی اشتری، دکتر محمدصابر جعفری و آقایان دکتر عباس شیبانی، دکتر سیدیحیی صفوی همامی، مهندس سیدمحمدرضا آیت‌اللهی، دکتر حسین مظفر، سیدمحمدعلی امین‌جواهری و مهندس مهدی نوید ادهم، بوده و ریاست آن را دکتر سیدیحیی صفوی همامی بر عهده دارند. همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود متوسل آرانی به عنوان مدیرعامل، مدیریت بنیاد را برعهده دارند.


عضویت و ورود
آیا حتماً باید در پورتال ثبت‌نام کرد؟
مخاطبان پورتال جامع مهدویت به دو دوسته «کاربران عضو» و «کاربران غیرعضو» طبقه‌بندی می‌شوند. کاربران غیرعضو کسانی هستند که یا مایل به گسترش همکاری خود با پورتال نبوده و یا تاکنون موفق به ثبت‌نام در آن نشده‌اند.
کارکرد پورتال در رابطه با کاربران غیرعضو، راهنمایی و اطلاع‌رسانی است. آنها می‌توانند محتوای پایگاه اینترنتی پورتال (به جز بخش‌هایی که برای استفاده اعضا سفارشی‌سازی شده) را مطالعه کنند اما امکان انجام هیچ عملیات و ثبت فرایندی را ندارند؛ بدین‌ترتیب، کاربران غیرعضو از دریافت مستندات کامل مطالب در اتاق مطالعه، ثبت پرسش اختصاصی در مخزن پرسش، ثبت سفارش در پیشخوان محصول، مشارکت در برنامه‌های تقویم برنامه و نیز ارسال پیام برای افراد در نمایه فعالان محروم خواهندماند.

چگونه می‌توان در پورتال ثبت‌نام کرد؟
ثبت‌نام اشخاص حقیقی در پورتال، به دو روش امکان‌پذیر است.
۱. از طریق اینترنت: با مراجعه به نشانی p.mahdaviat.ir و فشردن دکمه «ثبت‌نام و ورود» و سپس تکمیل برگه موجود در بخش «هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید؟» فرایند عضویت شما به اتمام می‌رسد. چنانچه در هنگام تکمیل برگه ثبت‌نام، با پیغام‌های «ایمیل تکراری است» و «شماره تلفن تکراری است» مواجه شدید، بدین‌معناست که شخص دیگری با مشخصات شما در پورتال ثبت‌نام کرده است؛ اگر از صحت شماره تلفن همراه واردشده مطمئن هستید، از قسمت «نمی‌توانید وارد شوید؟» برای بازیابی رمز عبور و ورود به صفحه شخصی اقدام کنید. در غیر این صورت، مشکل را از طریق پیامک یا ایمیل به پشتیبان سایت اعلام نمایید تا تعارض مشخصات بررسی شود و برای ورود به صفحه‌شخصی راهنمایی شوید.
۲. از طریق پیامک: هر فرد می‌تواند با ارسال یک پیامک فارسی شامل نام، ستاره(*)، نام‌خانوادگی خود به شماره ۳۰۰۰۱۳ در پورتال ثبت‌نام کند. به طور مثال، اگر نام شما «علی» و نام‌خانوادگی شما «دانا» باشد، با ارسال پیامک «علی* دانا» در پورتال عضو ‌می‌شوید.
اکنون باید وارد صفحه شخصی خود در پایگاه اینترنتی پورتال شوید.

چگونه می‌توان وارد صفحه ‌شخصی شد؟
برای ورود به صفحه شخصی در پایگاه اینترنتی پورتال، ابتدا به به نشانی p.mahdaviat.ir بروید و سپس با فشردن دکمه «ثبت‌نام و ورود» و واردکردن شماره تلفن همراه و رمز عبور در برگه موجود در بخش «خوش‌آمدید؟» وارد صفحه شخصی خود شوید.‌ دقت کنید که اعداد و حروف باید به صورت لاتین و بدون هیچ فاصله اضافی در ابتدا و انتها وارد شوند و شماره تلفن یازده رقم داشته و با صفر آغاز شود. چنانچه نام شما در نوار کاربری به نمایش درآید، ورود شما به صفحه‌شخصی موفقیت‌آمیز بوده است.

ثبت‌نام کرده‌ام اما نمی‌توانم وارد صفحه شخصی شوم؟
ابتدا می‌بایست از ثبت‌نام و عضویت خود در پورتال مطمئن شوید. کافی است یک پیامک بدون متن به 30001366 ارسال کنید. پیامک پاسخ، یا از عضویت شما خبر می‌دهد و یا شما را برای ثبت‌نام راهنمایی می‌کند. چنانچه در پورتال عضو هستید، برای «بازیابی رمز عبور» تلاش کنید.
اگر در هنگام ورود، با پیغام «دسترسی شما مسدود است» مواجه شدید، بدین‌معناست که به علتی خاص، دسترسی شما توسط مدیریت پورتال مسدود شده است. برای رسیدگی به این مشکل، مراتب را از طریق پیامک یا ایمیل به پشتیبان سایت اعلام نمایید.

چگونه می‌توان رمز عبور برای ورود به صفحه شخصی را به دست آورد؟
چنانچه از طریق اینترنت ثبت‌نام کرده‌اید، در زمان تکمیل برگه ثبت‌نام، رمز عبور خود را تعیین می‌کنید. با این وجود، اگر رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، ابتدا به به نشانی p.mahdaviat.ir بروید و سپس با فشردن دکمه «ثبت‌نام و ورود» و واردکردن شماره تلفن همراه در برگه موجود در بخش «نمی‌توانید وارد شوید؟» درخواست بازیابی رمز عبور را ثبت کنید. دقت کنید که اعداد باید به صورت لاتین و بدون هیچ فاصله اضافی در ابتدا و انتها وارد شوند و شماره تلفن یازده رقم داشته و با صفر آغاز شود. چنانچه پیغام «درخواست تغییر رمز عبور به ایمیل شما فرستاده شد!» به نمایش درآمد، صندق پستی خود را چک کنید.ممکن است نامه بازیابی رمز عبور در بخش SPAM قرار گرفته باشد! توضیحات لازم برای تغییر رمز عبور در نامه بازیابی آمده است؛ کافی است آن را دنبال کنید.
چنانچه از طریق پیامک ثبت‌نام کرده‌اید، ابتدا به نشانی p.mahdaviat.ir بروید و سپس با فشردن دکمه «ثبت‌نام و ورود» و واردکردن شماره تلفن همراه در برگه موجود در بخش «نمی‌توانید وارد شوید؟» درخواست بازیابی رمز عبور را ثبت کنید. دقت کنید که اعداد باید به صورت لاتین و بدون هیچ فاصله اضافی در ابتدا و انتها وارد شوند و شماره تلفن یازده رقم داشته و با صفر آغاز شود. چنانچه پیغام «رمز عبور جدید ارسال شد!» به نمایش درآمد، تلفن همراه خود را چک کنید. پیامک دریافت‌شده دربردارنده رمز عبور موقت برای ورود به صفحه شخصی است. توصیه می‌شود پس از ورود به صفحه‌شخصی، رمز عبور موقت را تغییر دهید.

پیغام «رمز عبور قبلاً ارسال شده است» در زمان بازیابی رمزعبور به چه معناست؟
این پیغام نشان می‌دهد که پیش از این، برای بازیابی رمز عبور اقدام کرده‌اید. چنانچه نمی‌توانید نامه و یا پیامک رمز موقت را پیدا کنید، پنج‌ساعت دیگر دوباره برای بازیابی رمز عبور اقدام نمایید.

چرا پورتال به پیامک های ارسالی من پاسخ نمی دهد؟
ممکن است به دلیل غیرفعال نمودن سرویس ارسال پیامک‌های برخط، قادر به دریافت پیامک‌های پورتال نباشید. برای رفع این مشکل، مشترکین همراه اول می‌توانند عدد 2 را به شماره 8999 و مشترکین ایرانسل نیز عدد 1 را به شماره 5005 ارسال نمایند.

آیا چند نفر می‌توانند با یک شماره تلفن ثبت‌نام کنند؟
این کار امکان‌پذیر نیست؛ با ثبت یک شماره ‌تلفن همراه برای یک عضو، تلاش مجدد برای عضویت از طریق آن شماره بی‌نتیجه خواهدماند و پیغام «شماره تلفن تکراری است» در هنگام ثبت‌نام از طریق اینترنت به نمایش درمی‌آید.

آیا یک نفر می‌تواند با دو شماره متفاوت ثبت‌نام کند؟
این کار امکان‌پذیر است اما از آنجا که هر عضو با یک شماره تلفن همراه شناخته می‌شود و پیشینه تمام فعالیت‌های او در پورتال، بر اساس همان شماره ثبت و نگهداری می‌شود، با این کار، اطلاعات عضو در دو حساب کاربری مختلف ذخیره شده و امکان ادغام آنها نیز وجود ندارد. توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

آیا ثبت‌نام از طریق پیامک کافی است؟
ثبت‌نام در پورتال با هر یک از دو روش، برای عضویت در آن کافی است. با این وجود، توصیه می‌شود برای تسریع در ورود به صفحه‌شخصی و حذف مرحله «دریافت رمز عبور»، ثبت‌نام از طریق اینترنت انجام شود.

چگونه می‌توان از ثبت‌نام و عضویت خود در پورتال مطمئن شد؟
کافی است یک پیامک بدون متن به 30001366ارسال کنید. پیامک پاسخ، یا از عضویت شما خبر می‌دهد و یا شما را برای ثبت‌نام راهنمایی می‌کند.

صفحه شخصی چیست و پس از ورود به آن چه باید کرد؟
تمام عملیات و فرایندهایی که یک عضو می‌تواند در رابطه با مطالب، پرسش‌ها، محصولات، برنامه‌ها و افراد فعال پورتال داشته باشد، در صفحه شخصی مدیریت می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود در آغاز ورود به پایگاه اینترنتی پورتال، وارد صفحه شخصی شوید تا دسترسی شما به تمام بخش‌های ممکن در پورتال برقرار گردد. گفتنی است، دسترسی به محتوای صفحه‌شخصی یک عضو ــ شامل مشخصات فردی و اطلاعات کاربری او در سازه‌های پنج‌گانه پورتال ــ تنها برای همان عضو امکان‌پذیر است و سایر کاربران و اعضا قادر به مشاهده و اطلاع از مشخصات و اطلاعات شخصی یک عضو نخواهندبود.
در صفحه ‌شخصی، علاوه بر امکان تکمیل و ویرایش مشخصات فردی و ارتباطی، امکان ثبت کارنامه فعالیت‌های پیشین و نیز شارژ اعتبار مالی برای استفاده از خدمات غیررایگان وجود دارد. همچنین هر عضو در صفحه شخصی، به پرسش‌وپاسخ‌های اختصاصی خود در مخزن پرسش، سفارش‌های پیشین ‌ خود در پیشخوان محصول و کاربرگ‌های ثبت‌شده در تقویم برنامه دسترسی دارد. با این وجود، مهم‌ترین کار در صفحه شخصی، ویرایش و بروزرسانی مستمر مشخصات و تدوین کارنامه فعالیت‌های شخصی است.
۱. تکمیل مشخصات و اطلاعات شخصی، کیفیت استفاده شما از خدمات پورتال (از جمله پاسخگویی به پرسش‌ها) را بهبود می‌بخشد و در برخی موارد (مانند تعیین محل سکونت و درج کدپستی برای ثبت سفارش محصولات) ضروری است. بنابراین، چنانچه در هر زمان، مشخصات شما نیازمند تکمیل و یا ویرایش هستند، آنها را اصلاح نمایید. مطئمن باشید، اطلاعات شما به طور محرمانه نگهداری می‌شود و بدون اجازه شما هرگز منتشر نخواهند شد و تنها در موارد مربوط به خدمات پورتال به کار گرفته می‌شوند.
۲. ‌ثبت فعالیت‌های آموزشی، علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری و درج جوایز، رتبه‌ها و افتخارات کسب‌شده توسط شما در کارنامه شخصی‌تان، تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت استفاده شما از خدمات پورتال (از جمله ارتقای سطح عضویت) دارد و به مدیران و فعالان مجموعه‌های مرتبط با مهدویت، برای ارتباط با شما و بهره‌مندی از توانمندی‌های‌تان کمک می‌کند. بنابراین، چنانچه در هر زمان، فعالیت جدیدی انجام دادید که قابلیت درج در کارنامه شما را داشت، آن را ثبت نمایید.

چگونه می‌توان مشخصات خود را تغییر داد؟
در صفحه‌شخصی، همواره آخرین تصویر و مشخصات شما نمایش داده می‌شود. چنانچه مغایرتی وجود دارد و یا اینکه مشخصات شما تغییر کرده‌اند، حتماً برای ویرایش آنها اقدام کنید. توصیه می‌شود علاوه بر شماره تلفن همراه، همواره از صحت نشانی ایمیل، استان و شهر و کدپستی محل سکونت خود اطمینان
حاصل کنید. گفتنی است، مشخصات فردی شما در اختیار تمام دست‌اندرکاران مجموعه‌های فعال در لایه مدیریت پورتال قرار می‌گیرد اما شماره تلفن و نشانی ایمیل شما تنها برای ارتباط پشتیبان با شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای ویرایش تصویر، می‌توان بر روی تصویر پیش‌فرض کلیک کرد و تصویر جدید را با حجم حداکثر 50 کیلوبایت جایگزین کرد. سایر مشخصات ــ به جز شماره تلفن ــ در بخش «درباره من» -> «مشخصات» قابل ویرایش هستند.

چگونه می‌توان شماره تلفن همراه خود را تغییر داد؟
چنانچه قصد تغییر شماره تلفن خود را دارید، ابتدا باید وارد صفحه شخصی خود شده و مشخصات خود را تکمیل کنید. سپس با شماره تلفن جدید ثبت‌نام کرده و مشخصات خود را ــ مانند قبل ــ در صفحه شخصی جدید ثبت نمایید. در ادامه، از طریق برگه «تماس» درخواست مسدودسازی شماره پیشین خود را اعلام کنید.

چگونه می‌توان فعالیت‌های خود را در کارنامه ثبت کرد؟
در بخش «کارنامه من» در صفحه شخصی، امکان ثبت فعالیت‌های پیشین و جدید در کادر مشخص‌شده وجود دارد. ثبت فعالیت‌ها باید به صورت تک‌تک و جداگانه و مطابق با «الگوی ثبت فعالیت» انجام شود.
رعایت الگوی ثبت فعالیت، کمک می‌کند تا کارنامه شما، گویا و قابل‌استفاده باشد. بنابراین، چنانچه موارد ثبت‌شده مطابق با الگوی ثبت باشند، توسط پشتیبان پورتال ثبت می‌شوند و در غیر این صورت، حذف می‌گردند. توجه کنید که در فرایند تأیید و ثبت فعالیت‌ها، تنها رعایت الگوی ثبت، ملاک قرار می‌گیرد و پشتیبان پورتال درصدد راستی‌آزمایی محتوای موارد نیست. به عبارت دیگر، ما نمی‌خواهیم شما اثبات کنید که چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید بلکه تنها می‌خواهیم فعالیت‌های انجام‌گرفته توسط خودتان را به طور دقیق و روشن بیان کنید؛ همچنین، عناوین کلی و مبهم، در هر صورت، پذیرفته نمی‌شود. بنابراین، چنانچه پیغام «عدم ثبت فعالیت» را دریافت نمودید، نسبت به ثبت مجدد آن ــ البته با رعایت الگوی ثبت ـــ اقدام کنید. برای راهنمایی بیشتر، در ایمیل «حذف فعالیت» به علت حذف آن مورد از کارنامه شما اشاره می‌شود تا در ثبت مجدد، نسبت به رفع آن اشکال، اقدام کنید.

شیوه‌نامه ثبت فعالیت در ‌‌کارنامه چیست؟
فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط شما، باید به طور شفاف، دقیق و گویا ثبت شوند. بدین‌ترتیب، علاوه بر انتخاب نوع و سال انجام فعالیت، توضیحات ضروری درباره آن فعالیت نیز باید مطابق با نمونه‌های ذکرشده، درج شوند. توجه کنید که نوع و سال فعالیت، در توضیح آن، نباید درج شوند و به طور کلی، تمام رشته ثبت یک فعالیت اعم از نوع، توضیح و سال، می‌بایست به صورت پشت سرهم معنادار باشد. مثال: همکاری با نشریه آفتاب مهربانی (سردبیر)، سال 1392.
ـــ اتمام دوره: مقصود، پشت‌سرگذاشتن موفق دوره‌های تحصیلی، آموزشی و مهارت‌افزایی است که دارای تأییدیه از مراجع ذیصلاح می‌باشند. توضیح دوره به ترتیب باید شامل «عنوان دوره» و «برگزارکننده دوره» باشد. مثال۱: کارشناسی ارشد، دانشگاه فرق و مذاهب اسلامی. مثال۲: آشنایی با فنون تفسیر، کانون فرهنگی تخصصی وحی.
ـــ کسب جایزه: مقصود، کسب جوایز علمی، فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی از مراجع ذیصلاح و معتبر است. توضیح جایزه به ترتیب باید شامل «عنوان جایزه» و «مرجع اعطای جایزه» باشد. مثال۱: بهترین اثر نمایشی، جشنواره فرهنگ دینی. مثال۲: قلم برتر، خانه نویسندگان جوان.
ـــ احراز مقام: مقصود، تصاحب عناوین برتر در جشنواره‌ها، مسابقات، المپیادها و رقابت‌های رسمی و شناخته‌شده است. توضیح مقام به ترتیب باید شامل «عنوان مقام» و «موضوع» باشد. مثال۱: دوم المپیاد دانشجویی ادبیات. مثال۲: برتر مسابقات قرآن کریم.
ـــ نگارش مقاله: مقصود، آثاری است که در نشریات علمی پژوهشی، علمی ترویجی، تخصصی و یا کتب مجموعه مقالات و دانشنامه‌ها منتشرشده باشند؛ یادداشت‌ها و مقالات غیررسمی و موارد منتشرنشده پذیرفته نمی‌شوند. در صورتی که مقاله در نشریه به چاپ رسیده باشد، به ترتیب «عنوان مقاله»، «نام نشریه» و «شماره مسلسل» آن می‌آید؛ در صورتی که مقاله در ضمن کتاب یا اثر دیگر منتشر شده باشد، به ترتیب «عنوان مقاله»، «نام کتاب یا اثر»، محل نشر و ناشر می‌آید.
ـــ تألیف کتاب: مقصود، آثاری است که به صورت کتاب منتشرشده و یا قابلیت چاپ به صورت کتاب را دارا می‌باشند. در صورتی که کتاب چاپ شده باشد، به ترتیب «عنوان کتاب»، «محل نشر» و «ناشر» می‌آید؛ در صورتی که کتاب در مرحله چاپ باشد، پس از عنوان و قبل از محل نشر، عبارت (در دست انتشار) می‌آید و در صورتی که نگارش کتاب پایان یافته اما به ناشر سپرده نشده، پس از عنوان، تنها عبارت (منتظر نشر) قید گردد. مثال برای چاپ شده: تفسیر انسان به انسان، قم، اسراء. مثال برای در دست انتشار: تفسیر انسان به انسان (در دست انتشار)، قم، اسراء. مثال برای منتظر نشر: تفسیر انسان به انسان (منتظر نشر)، قم، اسراء.
ـــ ترجمه اثر: مقصود، آثاری است که به صورت مقاله و کتاب منتشرشده و یا قابلیت چاپ به صورت کتاب را دارا می‌باشند. به الگوی ثبت کتاب و مقاله رجوع شود.
ـــ ویرایش اثر: مقصود، آثاری است که به صورت مقاله و کتاب منتشرشده و یا قابلیت چاپ به صورت کتاب را دارا می‌باشند. به الگوی ثبت کتاب و مقاله رجوع شود.
ـــ تولید اثر: مقصود، آثار هنری و فنی (در قالبی به جز مقاله و کتاب) است که یا به طور رسمی منتشرشده و یا دارای تأییدیه ثبت و انتشار می‌باشند. توضیح اثر به ترتیب باید شامل «عنوان اثر» و «مرجع انتشار» باشد. مثال: چندرسانه‌ای انتظار، انتشارات مؤسسه انتظار نور.
ـــ تدوین طرح‌نامه: مقصود، فعالیت‌هایی است که شامل طراحی و ارایه است. توضیح پروژه به ترتیب باید شامل «عنوان طرح‌نامه» و «سفارش‌دهنده» باشد. مثال۱: آسیب‌شناسی سایت‌های دینی، شورای عالی فضای مجازی. مثال۲: نشریه الکترونیک ضحی، بدون سفارش‌دهنده.
ـــ اجرای پروژه: مقصود، فعالیت‌هایی است که شامل طراحی و اجرا است. توضیح پروژه به ترتیب باید شامل «عنوان پروژه» و «سفارش‌دهنده» باشد. مثال۱: وب‌سایت پورتال جامع مهدویت [p.mahdaviat.ir]، بنیاد فرهنگی مهدی موعود. مثال۲: شبکه ارتباطی فعالان دینی، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد.
ـــ ایراد درس‌گفتار: مقصود، ارایه دروس و آموزش‌های سلسله‌وار به مخاطبان هدف است. توضیح درس‌گفتارها به ترتیب باید شامل «عنوان درس‌گفتار»، «مکان ایراد» و «مخاطبان» باشد. مثال: منجی و نجات در تاریخ اندیشه اسلامی، تهران، دانشجویان طرح ضیافت اندیشه.
ـــ مشارکت: مقصود، فعالیت‌ها و سازوکارهای گروهی است. توضیح مشارکت به ترتیب باید شامل «عنوان فعالیت»، «مکان» و «نقش» باشد. مثال: همایش انتظار سبز دانشگاه کاشان (مجری).
ـــ همکاری: مقصود، مجموعه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و غیردولتی است. توضیح همکاری به ترتیب باید شامل «عنوان مجموعه / نهاد»، «مکان» و «نقش» باشد. مثال1: کانون مهدویت دانشگاه تهران (عضو). مثال2: سازمان ملی جوانان قم (مشاور). مثال3: نشریه داخلی صبح امید کانون فرهنگی مسجد اقبال رشت (سردبیر). مثال4: کانون نخبگان جوان تهران (مؤسس).

چگونه می‌توان فعالیت‌های ثبت‌شده در کارنامه خود را ویرایش کرد؟
برای این کار، باید از برگه «ویرایش کارنامه فعالیت» در بخش «مشارکت‌کنید!» صفحه شخصی اقدام کرد. همچنین، در صورتی که مایل به ثبت کارنامه شخصی خود در نمایه فعالان مهدویت هستید، به توضیحات فصل هفتم کتاب راهنما مراجعه کنید.

اعتبار مالی به چه معناست و چگونه می‌توان آن را شارژ کرد؟
با شارژ اعتبار مالی خود به میزان دلخواه، قابلیت استفاده از خدمات ویژه مربوط به ثبت پرسش، سفارش محصول و مشارکت در برنامه که توسط برخی مجموعه‌های پورتال ارائه می‌شوند را خواهید داشت. چنانچه اعتبار مالی شما شارژ نشود، تنها به خدمات رایگان پورتال دسترسی خواهید داشت.
شارژ اعتبار مالی، به دو روش امکان‌پذیر است:
واریز وجه از تلفن همراه
در این روش، ابتدا باید کد 300013#*97*788* را در تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید.‌ با نمایش صفحه شارژ اعتبار مالی پورتال جامع مهدویت، مبلغ موردنظر (100,000 ریال برای شرکت در آزمون) را وارد نمایید. با مشاهده گزینه «۱. کارت جدید» عدد ۱ را وارد کنید. سپس، شماره یکی از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب خود را وارد کنید. در گام آخر، پس از ثبت رمز دوم کارت، چنانچه اطلاعات واردشده صحیح باشد، پرداخت با موفقیت صورت می‌گیرد و شماره ارجاع پرداخت ارایه می‌شود. پس از آن، پیامک شارژ اعتبار مالی، از سوی پورتال برای شما ارسال می‌گردد و بدین‌ترتیب، عملیات پرداخت به طور کامل تأیید می‌شود. در شارژ اعتبار با روش واریز وجه از تلفن همراه، حتماً باید شماره سیم‌کارت گوشی شما با شماره‌ای که در پورتال ثبت‌نام کرده‌اید، یکسان باشد. بنابراین، اکیداً توصیه می‌کنیم از شارژ اعتبار مالی دیگران با گوشی تلفن خود و یا شارژ اعتبار مالی خود با گوشی دیگران خودداری کنید؛ در غیر این صورت، امکان پیگیری موضوع وجود نداشته و هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه پورتال نخواهد بود.
واریز وجه به حساب بانکی
در این روش، ابتدا باید مبلغ موردنظر را به حساب بانکی پورتال واریز نموده و سپس مشخصات تراکنش را به اطلاع پشتیبان برسانید. برای توضیحات بیشتر و ثبت تراکنش واریزی، در بخش اعتبار مالی من در صفحه شخصی خود، بر روی برگه شارژ اعتبار مالی کلیک کنید.


اتاق مطالعه
اتاق مطالعه چیست؟
سازه نخست پورتال «اتاق مطالعه» نام دارد. در اتاق مطالعه، مطالب گوناگونی که به موضوع امامت و مهدویت مرتبط باشند، منتشر می‌شوند. محتوای اتاق مطالعه، دربرگیرنده «رویدادها‌» شامل خبر، اعلان، اطلاعیه، گزارش و آمار، «نوشتارها» شامل یادداشت (توصیفی، تحلیلی، انتقادی) و معرفی اثر (شعر، داستان‌کوتاه، قطعه‌ادبی، اثر هنری) و «گفتارها» دربرگیرنده گفتگو، سخنرانی، مناظره و نقل‌قول است.
در هر کجای پورتال که باشید، فهرست اتاق مطالعه با نشانه در دسترس شما خواهد بود. به جز اتاق مطالعه اصلی که مطالب برگزیده منتشرشده توسط تمام مجموعه‌ها را دربرمی‌گیرد، هر یک از مجموعه‌های پورتال، دارای اتاق مطالعه ویژه ــ برای انتشار مطالب اختصاصی خود ــ هستند. چنانچه به آرم و عنوان مجموعه در نوار بالای پایگاه دقت کنید، متوجه خواهید شد ‌که اکنون در اتاق مطالعه کدام مجموعه قرار دارید. بازگشت به فهرست اتاق مطالعه یک مجموعه، از طریق فشردن نشانه در منوی سمت‌راست امکان‌پذیر است.

مطالب چگونه در اتاق مطالعه نمایش داده می‌شوند؟
هر مطلب به دو شکل در اتاق مطالعه نمایش داده می‌شود.
۱. نمایش در فهرست: اتاق مطالعه هر مجموعه، دربرگیرنده فهرست گرافیکی تازه‌ترین مطالب منتشرشده توسط آن مجموعه است. در این فهرست، عنوان و چکیده مطالب به نمایش درآمده تا مرور مطالب برگزیده امکان‌پذیر باشد.
۲. نمایش کامل: با کلیک بر روی عنوان هر مطلب در فهرست اتاق مطالعه، محتوای کامل آن مطلب نمایش داده می‌شود. در صفحه نمایش کامل مطلب، علاوه بر عنوان و چکیده مطلب، به تصویر و متن کامل آن به همراه مشخصات پیوند آن مطلب به صفحه‌ای دیگر ، دسترسی دارید. همچنین، اگر مطلب دارای فایل پیوست باشد ــ چنانچه وارد پورتال شده باشید ــ می‌توانید آن را دریافت کنید.

چگونه می‌توان مطلبی را در اتاق مطالعه منتشر کرد؟
چنانچه مطلبی را برای انتشار در اتاق مطالعه مناسب می‌دانید، آن را مطابق با «شیوه‌نامه تولید محتوا» که در برگه «شرایط و قوانین» توضیح داده شده، از طریق برگه «پیشنهاد ثبت مطلب» در بخش «مشارکت کنید!» در صفحه شخصی ارسال کنید. همچنین می‌توانید از برگه‌ «پیشنهاد انتشار اثر» برای انتشار آثار خود در مجموعه‌آثار تولیدی پورتال استفاده کنید. سردبیر پورتال، نسبت به ارزیابی مطلب اقدام کرده و نتیجه را به اطلاع شما می‌رساند.


مخزن پرسش
مخزن پرسش چیست؟
سازه دوم پورتال «مخزن پرسش» نام دارد. در مخزن پرسش، پرسش‌وپاسخ‌های پرکاربردی که به موضوع امامت و مهدویت مرتبط باشند، منتشر می‌شوند.
در هر کجای پورتال که باشید، فهرست مخزن پرسش با نشانه در دسترس شما خواهدبود. به جز مخزن پرسش اصلی که پرسش‌وپاسخ‌های پرکاربرد تدوین‌شده توسط تمام مجموعه‌ها را دربرمی‌گیرد، هر یک از مجموعه‌های پورتال، می‌توانند دارای مخزن پرسش ویژه ــ برای انتشار پرسش‌وپاسخ‌های اختصاصی خود ــ باشند. چنانچه به آرم و عنوان مجموعه در بالای پایگاه دقت کنید، متوجه خواهید شد ‌که اکنون در مخزن پرسش کدام مجموعه قرار دارید.
بازگشت به فهرست مخزن پرسش یک مجموعه، از طریق فشردن نشانه در فهرست انتخاب سمت‌راست صفحه امکان‌پذیر است. برای بازگشت به مخزن پرسش اصلی نیز ابتدا باید از طریق نوار کاربری به «صفحه نخست پورتال جامع مهدویت» بازگردید و سپس بر روی نشانه مخزن پرسش کلیک کنید.

پرسش‌وپاسخ‌های پرکاربرد چگونه در مخزن پرسش نمایش داده می‌شوند؟
هر پرسش‌وپاسخ به دو شکل در مخزن پرسش نمایش داده می‌شود.
۱. نمایش در فهرست: مخزن پرسش هر مجموعه، دربرگیرنده فهرست طبقه‌بندی‌شده پرسش‌وپاسخ‌های تدوین‌شده توسط آن مجموعه است. در این فهرست، علاوه بر متن پرسش، پاسخ مختصر آن به نمایش درآمده تا مرور محتوای مخزن امکان‌پذیر باشد. این پاسخ، برای آگاهی سریع و اجمالی از پاسخ کامل تدوین شده و در پاسخگویی از طریق پیامک کاربرد دارد.
۲. نمایش کامل: با کلیک بر روی دکمه «اطلاعات بیشتر» هر پرسش‌وپاسخ در فهرست مخزن پرسش، جزئیات آن نمایش داده می‌شود. در صفحه نمایش جزئیات، علاوه بر دسترسی به محتوای کامل تدوین‌شده، امکان ثبت پرسش اختصاصی درباره موضوعات و جزئیات مربوط به آن پرسش پرکاربرد را خواهید داشت.‌

چگونه می‌توان پرسش اختصاصی خود را مطرح کرد؟
طرح پرسش در پورتال به سه روش قابل انجام است.
۱. ‌ارسال پیامک: چنانچه عضو پورتال باشید و متن پرسش خود را به شماره پیامک 30001366 ارسال کنید، به پرسش شما از طریق پیامک پاسخ داده می‌شود.
۲. ارجاع به مجموعه‌های پاسخگو: چنانچه قصد ثبت پرسش اختصاصی درباره یک پرسش‌وپاسخ پرکاربرد در مخزن پرسش یک مجموعه خاص را دارید، پس از ثبت‌نام و ورود به پورتال، می‌توانید وارد مخزن پرسش آن مجموعه شده و پس از ورود به صفحه نمایش کامل پرسش‌وپاسخ پرکاربرد مربوط به سوال خود، از کادر ثبت پرسش در انتهای صفحه استفاده کنید. بدین‌ترتیب، پرسش شما در اختیار کارگروه پاسخگویی مجموعه انتخاب‌شده قرار می‌گیرد.
۳. ارسال از صفحه شخصی: چنانچه مجموعه خاصی را برای پاسخگویی درنظر ندارید، پرسش خود را از بخش «سوال بپرسید» در صفحه شخصی ارسال کنید. پشتیبان پورتال، نسبت به ارجاع پرسش شما به یکی از مجموعه‌های پاسخگو اقدام خواهد کرد.

چگونه می‌توان به پاسخ پرسش‌های ثبت‌شده دسترسی داشت؟
چنانچه پرسش خود را از طریق پیامک ارسال کرده باشید، پاسخ آن را نیز از طریق پیامک دریافت خواهیدکرد. در غیر این صورت، پس از دریافت پیامک پاسخگویی به پرسش، به صفحه شخصی خود وارد شده و بخش «پرسش‌های من» را مشاهده کنید.
گزارش کامل پرسش‌های ارسال‌شده از سوی شما (چه از طریق پیامک و چه از طریق اینترنت) همواره در این بخش نگهداری می‌شود. همچنین، علاوه بر پاسخ پرسش‌های ثبت‌شده، مشخصات مجموعه و کارشناس پاسخگو ــ برای ارتباط و پیگیری در آینده ــ در گزارش پاسخگویی شما قابل مشاهده است.


پیشخوان محصول
پیشخوان محصول چیست؟
سازه سوم پورتال «پیشخوان محصول» نام دارد. در مخزن پرسش، محصولات گوناگونی که به موضوع امامت و مهدویت مرتبط باشند، ارایه می‌شوند.
محتوای پیشخوان محصول دربرگیرنده مقالات،‌ کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، بازی‌ها و کالاهای تبلیغی، نرم‌افزارها و پایگاه‌های داده، آثار هنری تجسمی، شنیداری و نمایشی و... است.
به جز پیشخوان محصول اصلی که محصولات ارایه‌شده توسط تمام مجموعه‌ها را دربرمی‌گیرد، هر یک از مجموعه‌های پورتال، می‌توانند دارای پیشخوان محصول ویژه ــ برای ارایه محصولات اختصاصی خود ــ باشند. چنانچه به آرم و عنوان مجموعه در بالای پایگاه دقت کنید، متوجه خواهید شد ‌که اکنون در پیشخوان محصول کدام مجموعه قرار دارید. بازگشت به فهرست پیشخوان محصول یک مجموعه، از طریق فشردن نشانه در فهرست انتخاب سمت‌راست صفحه امکان‌پذیر است. برای بازگشت به پیشخوان محصول اصلی نیز ابتدا باید از طریق نوار کاربری به «صفحه نخست پورتال جامع مهدویت» بازگردید و سپس بر روی نشانه پیشخوان محصول کلیک کنید.

محصولات ارایه‌شده چگونه در پیشخوان محصول نمایش داده می‌شوند؟
هر محصول به دو شکل در پیشخوان محصول نمایش داده می‌شود.
۱. نمایش در فهرست: پیشخوان محصول هر مجموعه، دربرگیرنده فهرست طبقه‌بندی‌شده محصولات ارایه‌شده توسط آن مجموعه است. در این فهرست، علاوه بر عنوان محصول، تصویر و توضیح معرفی آن نیز به نمایش درآمده تا مرور محتوای پیشخوان امکان‌پذیر باشد.
۲. نمایش کامل: با کلیک بر روی دکمه «ثبت سفارش» هر محصول در فهرست پیشخوان محصول، جزئیات آن نمایش داده می‌شود. در صفحه نمایش جزئیات، علاوه بر دسترسی به مستندات کامل ارایه‌شده، امکان ثبت سفارش شما برای دریافت آن محصول تعبیه شده است.

چگونه می‌توان محصول موردنظر خود را سفارش داد؟
چنانچه قصد ثبت سفارش یک محصول را دارید، پس از ثبت‌نام و ورود به پورتال، ابتدا ــ از طریق جستجو و پیمایش در پیشخوان محصول اصلی ــ به پیشخوان مجموعه ناشر یا ارایه‌دهنده محصول بروید و پس از یافتن آن در فهرست، وارد صفحه ثبت سفارش شوید. چنانچه اعتبار مالی شما برای سفارش آن محصول کافی باشد، دکمه ثبت نهایی سفارش به نمایش درخواهد آمد. سفارش شما برای بررسی در اختیار کارگروه سفارشات مجموعه ناشر یا ارایه‌دهنده قرار می‌گیرد.

چگونه می‌توان به سفارش‌های ثبت‌شده دسترسی داشت؟
پس از دریافت پیامک تأیید سفارش، به صفحه شخصی خود وارد شده و بخش «سفارش‌های من» را مشاهده کنید. گزارش کامل سفارش‌های ثبت‌شده از سوی شما (چه موفق و چه ناموفق) همواره در این بخش نگهداری می‌شود. همچنین، علاوه بر مستندات مربوط به محصول سفارش‌داده‌شده، مشخصات مجموعه و متصدی رسیدگی‌کننده و نیز توضیحات مربوط به تأیید یا عدم‌تأیید ــ برای ارتباط و پیگیری سفارش در آینده ــ در گزارش سفارشات شما قابل مشاهده است.
چنانچه نوع تحویل سفارش در حالت «دریافت آنلاین» تعریف شده باشد، پس از تأیید آن در صفحه شخصی، قادر به دریافت مستندات آن خواهید بود. در غیر این صورت، رسید سفارش در گزارش سفارشات به نمایش درمی‌آید و محصول از طریق نوع تحویل تعریف‌شده (پست عادی، پست سفارشی، پست پیشتاز، حواله و...) ارسال می‌گردد. از آنجا که مسئولیت کامل تحویل سفارش برعهده مجموعه ناشر یا ارایه‌دهنده محصول است، پیگیری ارسال سفارش نیز از طریق تماس با آن مجموعه امکان‌پذیر خواهدبود.


تقویم برنامه
تقویم برنامه چیست؟
سازه چهارم پورتال «تقویم برنامه» نام دارد. در تقویم برنامه، برنامه‌های گوناگونی که به موضوع امامت و مهدویت مرتبط باشند، برگزار می‌شوند. محتوای تقویم برنامه دربرگیرنده فراخوان‌ آثار و مشارکت در جشنواره‌ها، مسابقات، جلسات، همایش‌ها، ‌کلاس‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و مهارت‌افزایی و همچنین فعالیت‌هایی از قبیل نظرسنجی، همکاری، ‌‌تحریریه، تداوم‌ارتباط، اردو و... است. در هر کجای پورتال که باشید، فهرست تقویم برنامه با نشانه در دسترس شما خواهدبود. به جز تقویم برنامه اصلی که برنامه‌های ارایه‌شده توسط تمام مجموعه‌ها را دربرمی‌گیرد، هر یک از مجموعه‌های پورتال، می‌توانند دارای تقویم برنامه ویژه ــ برای برگزاری برنامه‌های اختصاصی خود ــ باشند. چنانچه به آرم و عنوان مجموعه در بالای پایگاه دقت کنید، متوجه خواهید شد ‌که اکنون در تقویم برنامه کدام مجموعه قرار دارید. بازگشت به فهرست تقویم برنامه یک مجموعه، از طریق فشردن نشانه در فهرست انتخاب سمت‌راست صفحه امکان‌پذیر است. برای بازگشت به تقویم برنامه اصلی نیز ابتدا باید از طریق نوار کاربری به «صفحه نخست پورتال جامع مهدویت» بازگردید و سپس بر روی نشانه تقویم برنامه کلیک کنید.

برنامه‌های برگزارشده چگونه در تقویم برنامه نمایش داده می‌شوند؟
هر برنامه به دو شکل در تقویم برنامه نمایش داده می‌شود. ۱. نمایش در فهرست: تقویم برنامه هر مجموعه، دربرگیرنده فهرست تفکیک‌شده برنامه‌های برگزارشده توسط آن مجموعه است. در این فهرست، علاوه بر عنوان برنامه، تصویر و توضیح مختصر مربوط به برگزاری آن به نمایش درآمده تا مرور محتوای تقویم امکان‌پذیر باشد. ۲. نمایش کامل: با کلیک بر روی دکمه «مشارکت در برنامه» درباره هر یک از برنامه‌های فهرست تقویم، جزئیات و برگه مشارکت در آن ــ چنانچه برنامه «در حال اجرا» باشد ــ نمایش داده می‌شود.‌

چگونه می‌توان در برنامه موردنظر خود مشارکت کرد؟
چنانچه قصد مشارکت در یک برنامه را دارید، پس از ثبت‌نام و ورود به پورتال، ابتدا ــ از طریق جستجو و پیمایش در تقویم برنامه اصلی ــ به تقویم مجموعه برگزارکننده برنامه بروید و پس از یافتن آن در فهرست، وارد صفحه مشارکت در برنامه شوید. با مطالعه توضیحات و تکمیل برگه برنامه، کاربرگ شما برای بررسی در اختیار کارگروه رسیدگی مجموعه برگزارکننده قرار می‌گیرد. پیش از ثبت کاربرگ مشارکت، توجه کنید که اعتبار مالی شما برای شرکت در آن برنامه کافی باشد.
اگرچه تا قبل از زمان رسیدگی نهایی به کاربرگ نیز برای افزایش اعتبار مالی فرصت خواهید داشت.

چگونه می‌توان به کاربرگ‌های ثبت‌شده دسترسی داشت؟
پس از دریافت پیامک رسیدگی به کاربرگ، به صفحه شخصی خود وارد شده و بخش «کاربرگ‌های من» را مشاهده کنید. گزارش کامل کاربرگ‌های ثبت‌شده از سوی شما همواره در این بخش نگهداری می‌شود. همچنین، علاوه بر مستندات مربوط به برنامه‌هایی که در آنها مشارکت کرده‌اید، مشخصات مجموعه و متصدی رسیدگی‌کننده و نیز توضیحات مربوط به رسیدگی آن کاربرگ ــ برای ارتباط و پیگیری در آینده ــ در گزارش کاربرگ‌های شما قابل مشاهده است. چنانچه اعتبار مالی شما برای مشارکت در یک برنامه کافی نبوده و یا برگه مشارکت را به طور ناقص ارسال کرده باشید، رسیدگی به کاربرگ با مشکل مواجه می‌شود. با این وجود، پیگیری مشارکت از طریق توضیحات و راهنمایی‌های ثبت‌شده در نتیجه رسیدگی به کاربرگ امکان‌پذیر است. همچنین، متصدی مسئول در مجموعه برگزارکننده که کاربرگ‌ شما را در اختیار دارد، برای پیگیری‌های احتمالی، در بخش نتیجه رسیدگی نمایش داده می‌شود.‌‌


نمایه فعالان
نمایه فعالان چیست؟
سازه پنجم پورتال «نمایه فعالان» نام دارد. در نمایه فعالان، افراد گوناگونی که در ارتباط با موضوع امامت و مهدویت فعالیت می‌کنند، معرفی می‌شوند. محتوای نمایه فعالان دربرگیرنده کارنامه فعالیت‌های افرادی است که در مجموعه‌های مذهبی، علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری، انتشاراتی و خدماتی ثبت‌شده در پورتال، ‌نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین، کارنامه اعضای فعال پورتال در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری نیز در نمایه فعالان وجود دارد.‌ در هر کجای پورتال که باشید، فهرست نمایه فعالان با نشانه در دسترس شما خواهدبود. به جز نمایه فعالان اصلی که افراد فعال در تمام مجموعه‌ها را دربرمی‌گیرد، هر یک از مجموعه‌های پورتال، دارای نمایه فعالان ویژه ــ برای معرفی افراد دست‌اندرکار خود ــ هستند. چنانچه به آرم و عنوان مجموعه در بالای پایگاه دقت کنید، متوجه خواهید شد ‌که اکنون در نمایه فعالان کدام مجموعه قرار دارید. بازگشت به فهرست نمایه فعالان یک مجموعه، از طریق فشردن نشانه در فهرست انتخاب سمت‌راست صفحه امکان‌پذیر است. برای بازگشت به نمایه فعالان اصلی نیز ابتدا باید از طریق نوار کاربری به «صفحه نخست پورتال جامع مهدویت» بازگردید و سپس بر روی نشانه نمایه فعالان کلیک کنید.

مشخصات افراد چگونه در نمایه فعالان نمایش داده می‌شوند؟
مشخصات هر فرد به دو شکل در نمایه فعالان نمایش داده می‌شود. ۱. نمایش در فهرست: نمایه فعالان هر مجموعه، دربرگیرنده فهرست فعالان دست‌اندرکار در آن مجموعه است. در این فهرست، علاوه بر عنوان و جایگاه افراد، مشخصات مربوط به عضویت آنها در پورتال به نمایش درآمده است. ۲. نمایش کامل: با کلیک بر روی دکمه «کارنامه فعالیت» درباره هر یک از افراد فهرست، تصویر و کارنامه فعالیت‌های آن فرد نمایش داده می‌شود. چنانچه مایل باشید، می‌توانید پس از ثبت‌نام و ورود به پورتال، از کادر موجود در انتهای کارنامه فعالیت افراد، برای آنها پیام بگذارید.

چگونه می توان کارنامه خود را در نمایه فعالان قرار داد؟
با ثبت کارنامه شخصی در نمایه فعالان، عموم مخاطبان می‌توانند با کارنامه فعالیت‌های شما آشنا شوند و در جریان آثار، توانمندی‌ها و نقش‌آفرینی‌های شما قرار بگیرند. برای ثبت کارنامه شخصی، ابتدا مشخصات خود در صفحه شخصی را کنترل ــ و در صورت نیاز تکمیل ــ کنید و سپس با مراجعه به بخش «کارنامه من» در صفحه شخصی، نسبت به دقیق و کامل بودن فعالیت‌های ثبت‌شده در کارنامه خود مطمئن شوید. پس از آن، از طریق برگه «ثبت کارنامه در نمایه فعالان» در بخش «مشارکت کنید!» صفحه شخصی، درخواست خود را ارسال کنید. چنانچه مشخصات و کارنامه شما به درستی تکمیل شده باشند، کارنامه شما در نمایه فعالان ثبت شده و دسترسی شما به لایه مدیریت پورتال ایجاد می‌گردد.

چگونه می‌توان کارنامه خود در نمایه فعالان را ویرایش کرد؟
امکان ویرایش مشخصات فردی و تصویر شما و نیز ثبت فعالیت جدید در کارنامه، همواره در صفحه شخصی وجود دارد (به فصل دوم کتاب راهنما مراجعه کنید). با این وجود، چنانچه در مورد فعالیت‌های ثبت‌شده در کارنامه شما مغایرتی وجود دارد و یا قصد اصلاح آنها ‌را دارید، از برگه «ثبت و ویرایش کارنامه» در بخش «مشارکت کنید!» صفحه شخصی استفاده کنید. این امکان، تنها برای جبران اشتباهات سهوی در ثبت محتوا و نیز اصلاح موارد پیشین که با ثبت فعالیت‌های جدید دچار تغییر می‌شوند، تعبیه شده است. بنابراین، به درخواست‌های بدون دلیل برای حذف فعالیت، رسیدگی نخواهدشد.


هم‌افزایی
نقش مجموعه‌ها در پورتال چیست؟
هدف پورتال، آسان‌سازی و بهینه‌سازی ارتباط تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محتوا درباره موضوع مهدویت است. در این میان، مجموعه‌های گوناگون فعال در زمینه مهدویت، می‌توانند ــ به عنوان تولیدکننده و ارایه‌دهنده محتوا ــ از خدمات پورتال استفاده کنند و با اعضای آن ــ به عنوان مصرف‌کننده و دریافت‌کننده محتوا ــ تعامل برقرار سازند. در این میان، پورتال تنها نقش هماهنگ‌کننده و سرویس‌دهنده را برعهده داشته و سعی می‌کند تا با هم‌افزایی سازمانی مجموعه‌ها، زمینه استفاده بیشتر، سریع‌تر و دقیق‌تر اعضا از خدمات آنها را فراهم آورد.

کدام مجموعه‌ها می‌توانند با پورتال همکاری کنند؟
انواع گوناگون مجموعه‌های ثبت‌شده (عمومی، سازمانی، خصوصی، مردم نهاد و محلی) که به شکلی با تولید محتوا و ارایه خدمات مربوط به موضوع امامت و مهدویت مرتبط به شمار می‌روند، می‌توانند به پورتال بپیوندند و از خدمات آن استفاده کنند. مراکز علمی و پژوهشی، سازمان‌ها و مراکز فرهنگی، مساجد و نهادهای دینی، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی، ناشران و توزیع‌کنندگان آثار علمی و فرهنگی، کانون‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، نشریات و مجلات چاپی، جشنواره‌ها و پایگاه‌های اینترنتی، از جمله این مجموعه‌ها به شمار می‌روند.

پورتال چه امکاناتی در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهد؟
خدمات پورتال در رابطه با مجموعه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود.
۱. خدمات عمومی: شامل پایگاه اختصاصی در پایگاه اینترنتی پورتال، با قابلیت سفارشی‌سازی گرافیکی، انتشار مطالب و اخبار، معرفی افراد و دست‌اندرکاران، سامانه مکاتبات سازمانی و سامانه ارتباط از طریق پیامک در رابطه با تمام مجموعه‌ها.
۲. خدمات اختصاصی: شامل سازه‌های پاسخگویی به سوالات، ارایه محصولات و برگزاری برنامه‌ها با قابلیت گردش کار تخصصی و اتوماسیون اداری و نیز بایگانی و گزارش‌گیری محتوا در رابطه با مجموعه‌هایی که قابلیت بهره‌برداری از این نوع خدمات را دارند.

یک مجموعه چگونه می‌تواند با ‌پورتال همکاری کند؟
ثبت درخواست همکاری یک مجموعه با پورتال، از طریق برگه «ثبت مجموعه‌های فعال» در بخش «مشارکت‌کنید!» صفحه شخصی امکان‌پذیر است. این درخواست، باید توسط مدیر و یا نماینده قانونی مجموعه ارسال شود.

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی

پیامک
30001366